XII KRAJOWA KONFERENCJA DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ
Kształtowanie wartości etycznych w egzaminowaniu.
Znaczenie
nowej matury
Lublin,
9-11 października 2006 r.
KOMUNIKAT
nr 1 - INFORMACJE ORGANIZACYJNE
- Zgłoszenie swojego udziału w XII KDE, na załączonej do komunikatu Karcie zgłoszenia uczestnictwa, prosimy przesłać do dnia 15 czerwca 2006 r., na adres Biura Organizacyjnego Konferencji:
Polskie
Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, al. Focha 39, 30-119 Kraków,
z dopiskiem "XII KDE"
- Wysokość opłaty konferencyjnej wynosi 360 zł i obejmuje między innymi: udział w Konferencji, publikację książkową i inne materiały konferencyjne, a także trzy obiady oraz dwie kolacje, w tym jedną uroczystą.
Wpłaty należy dokonać do dnia 15 czerwca 2006 r. na następujące konto:
POLSKIE TOWARZYSTWO DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ
58
1020 2906 0000 1702 0089 0038
z dopiskiem: "XII KDE"
- Miejscem obrad, a zarazem zakwaterowania uczestników będzie Hotel Polonia w Lublinie, ul. Pogodna 36.
Ceny zakwaterowania (ze śniadaniem) dla uczestników konferencji:
Cena/os. | |
Pokój 1-osobowy | 100 PLN |
Pokój 2-osobowy | 85 PLN |
Pokój 3-osobowy | 80 PLN |
Pokój studio* 2+1 | 55 PLN |
Pokój studio* 2+2 | 55 PLN |
*studio - dwa niezależnie sąsiadujące
pokoje w układzie 2+1 lub 2+2 ze wspólną łazienką w przedpokoju
Zainteresowanych
prosimy o samodzielne dokonanie rezerwacji pod numerem tel. (081) 710
54 70 na hasło: „Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej” w terminie
do 15 sierpnia 2006 r. Po tym terminie organizatorzy nie gwarantują
dostępności miejsc w hotelu.
- Informacji organizacyjnych (związanych ze zgłoszeniem udziału w konferencji, zakwaterowaniem w Ośrodku Konferencyjnym i sprawami finansowymi) udziela Biuro Organizacyjne Konferencji, tel. 012 61 81 203, fax. 012 61 81 200, e-mail: ptde@ptde.org
Aktualne informacje
związane z Konferencją będą także zamieszczane na stronie internetowej www.ptde.org
- Do niniejszego komunikatu załączamy Problematykę XII Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej, mając nadzieję, że zachęci ona Państwa do wzięcia udziału w obradach, a także do przygotowania tekstów wystąpień konferencyjnych
- Oczekujemy na przesłanie tematu referatu (komunikatu, doniesienia badawczego) wraz ze streszczeniem (około 4-6 wersów) w terminie do 15 czerwca 2006 r.
- Na ostateczną wersję referatu czekamy do 20 lipca 2006 r. Wymagania edytorskie prezentujemy na stronie internetowej konferencji. Prześlemy je także w informacji skierowanej tylko do autorów tekstów konferencyjnych.
Chcemy zaznaczyć, że objętość materiałów przeznaczonych do publikacji została ograniczona do maksymalnie 10 stron formatu A-4.
- Nie gwarantujemy umieszczenia w wydawnictwie konferencyjnym materiałów nadesłanych po wyznaczonym terminie.
- Informacji związanych z tekstami przygotowanymi na XII KDE oraz z ich publikacją udziela Maria Krystyna Szmigel, tel. 012 61 81 204, e-mail: kika@oke.krakow.pl
- Organizatorzy proponują dodatkowe oferty wycieczkowe dla uczestników konferencji w niedzielę, 8 października 2006 r.
Do skutku dojdą tylko te wycieczki, na które otrzymamy odpowiednia ilość zgłoszeń.
1) Wycieczka na trasie
Kazimierz – Nałęczów (10.00 – 18.00, koszt ok. 85 zł.)
Kazimierz Dolny – zwiedzanie: rynek , ruiny zamku z wieżą, Góra Trzech Krzyży, Kościół Farny, Muzeum Złotnictwa,
zwiedzanie Nałęczowa – park zdrojowy, pijalnia, Muzeum B. Prusa, powrót do Lublina w godzinach wieczornych.
Cena obejmuje: przejazd
autokarem, koszt pilota – przewodnika, obiad w Kazimierzu, bilety
wstępu.
2) Wycieczka do Kozłówki i zwiedzanie rezydencji Zamojskich – wyjazd z Lublina ok. 11.00; koszt ok. 40 zł.
- Wycieczka z przewodnikiem po Lublinie, od godz. 14.00; koszt ok. 30 zł.
- Komunikat nr 2 wyślemy na początku września 2006 r. do osób, które zgłosiły swój udział w XII KDE oraz dokonały formalności określonych w niniejszych Informacjach organizacyjnych.
Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w XII Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej.
W imieniu Komitetu Organizacyjnego
....................................
XII KRAJOWA KONFERENCJA DIAGNOSTYKI EDUKACYJNEJ
Kształtowanie wartości etycznych w egzaminowaniu. Znaczenie nowej matury
Lublin,
9-11 października 2006 r.
PROBLEMATYKA KONFERENCJI
Problemy etyki egzaminacyjnej i nowej matury uznaliśmy za wiodące dla XII Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej. Jej zakres tematyczny będzie więc szeroki. Pytania zawarte w poniższym wykazie wydają się szczególnie pilne i inspirujące, układ sesji będzie jednak dostosowany do zgromadzonego materiału.
Warto starannie przestudiować ten wykaz problematyki. Dyscyplina intelektualna – tematyczna, pojęciowa, metodologiczna, językowa – jest w pedagogice szczególnie cenna, a koncentracja analiz zwiększa szansę postępu naukowego diagnostyki.
- Etyczne i nieetyczne zachowania egzaminatora i egzaminowanego
A1. Jaki jest zakres oszustwa i jego tolerancji przez uczniów i nauczycieli w wewnątrzszkolnym sprawdzaniu i ocenianiu osiągnięć poznawczych?
A2. Jak egzaminy zewnętrzne wpływają na kształtowanie postaw moralnych uczniów, nauczycieli i egzaminatorów?
A3. Jak regulacje
systemowe wpływają na zachowania etyczne uczniów i nauczycieli w
egzaminach powszednich i doniosłych?
- Etyka egzaminacyjna jako dziedzina diagnostyki edukacyjnej
B1. Jak etyczne aspekty egzaminu powszedniego i doniosłego ujmuje teoria moralności, a jak je rozumieją uczniowie i nauczyciele?
B2. Jaką wartość etyczną mają typowe strategie nauczycieli i uczniów w zakresie ustalania i stosowania wymagań programowych, rozwiązywania zadań egzaminacyjnych i raportowania wyników?
B3. Co
przemawia za podjęciem przez Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej
prac nad kodeksem etyki egzaminatora, a co przeciw takiemu przedsięwzięciu?
- Dydaktyczne i społeczne skutki egzaminowania zewnętrznego w Polsce
C1. Jaki jest efekt zwrotny egzaminów zewnętrznych w konstrukcji programów kształcenia, jakości podręczników ucznia i nauczyciela, treści zajęć dydaktycznych i osiągnięciach uczniów?
C2. Jak zmieniał się w ostatnich latach stosunek nauczycieli i opinii publicznej do egzaminów zewnętrznych w naszym kraju?
C3. Jak
nowa matura wpływa na kształcenie licealne młodzieży i na dobór
kandydatów do wysokokonkurencyjnych uczelni wyższych?
- Alternatywne drogi ulepszania nowej matury w Polsce
D1. Jakie są perspektywy różnicowania poziomów matury i podnoszenia ilościowej normy wymagań na każdym z tych poziomów?
D2. Jakie są perspektywy zastępowania – na wzór amerykański – jednorazowego egzaminu maturalnego systemem rozłożonych w czasie zaliczeń kolejnych przedmiotów?
D3. Jakie
są perspektywy standaryzacji procedur pomiarowych, prowadzącej do
zrównania wymagań między przedmiotami i między corocznymi wersjami
matury?
- Inne ważne zagadnienia diagnostyki edukacyjnej
E1. Jakie cechy ucznia, nauczyciela i środowiska społecznego sprzyjają wysokiej wartości dodanej osiągnięć emocjonalnych i poznawczych ucznia?
E2. Jakie nowe modele teoretyczne i metody badań społecznych są przydatne w diagnostyce edukacyjnej?
E3. Jakie nowe obszary i tematy badawcze powinny być podjęte przez PTDE?